Podsumowanie debat ewaluacyjnych z seniorami
Wczoraj w Dziennym Domu Pomocy w Kolanie oraz Gminnej Bibliotece Publicznej w Podedwórzu odbyły się debaty społeczne związane z bezpieczeństwem społeczności lokalnej oraz seniorów. Mundurowi rozmawiali o oszustwach internetowych przy wykorzystaniu nowych technologii oraz zabezpieczeniu oszczędności. Aspektem ważnym uwagi była dezinformacja. Były pytania, porady, przedstawienie własnych doświadczeń w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi. Policjanci do udziału w przedsięwzięciu zaprosili również przedstawicieli banków, którzy ze swojej strony omówili procedury obowiązujące doradców bankowych oraz stosowanych zabezpieczeń w systemie bankowości elektronicznej.
Debaty społeczne są kluczowym elementem pozwalającym na wymianę informacji oraz doświadczeń pomiędzy funkcjonariuszami policji oraz społeczeństwem.
Podczas wczorajszego spotkania mundurowi przedstawili w jaki sposób można rozpoznać oszusta oraz jakie techniki są przez niego stosowane w celu wyłudzenia pieniędzy. Gdzie i kogo mogą prosić o pomoc w sytuacji zagrożenia i obawy utraty posiadanych środków.
W spotkaniu wzięli udział policjanci zajmujący się profilaktyką społeczną oraz dzielnicowi podległych rejonów służbowych. W krótkiej prezentacji przedstawiono dane statystyczne dotyczące najbardziej narażonej grupy wiekowej, która przypada w przedziale 70-79 lat oraz starty jakie ponieśli mieszkańcy naszego powiatu w wyniku działalności oszustów, a sięgają one blisko pół miliona złotych za ostatni rok kalendarzowy.
Ponadto w punktach przedstawiono schemat działania sprawców oraz sposób postępowania w przypadku próby wyłudzenia naszych danych, loginów, haseł, kradzieży tożsamości, oszustw na tzw. legendę.
Brak pewności, presja czasu i zagrożenia bliskich powoduję, że osoby poszkodowane postępują zgodnie z poleceniami usłyszanymi w słuchawce telefonu, bez jakiejkolwiek weryfikacji usłyszanych faktów wśród choćby osób najbliższych.
Funkcjonariusze udzieli również porad w jaki sposób zabezpieczyć gotówkę i przedmioty wartościowe w miejscu zamieszkania, w środkach transportu publicznego, miejscach publicznych oraz miejscach dużych skupisk ludzi i jak radzić sobie z dezinformacją.
Mundurowi do udziału w przedsięwzięciu zaprosili przedstawicieli banków z terenu Gminy Jabłoń oraz Gminy Podedwórze. Prelegenci zaangażowali się merytorycznie w debatę pod kątem wyjaśnienia procedur stosowanych przez doradców finansowych, sposobów i możliwości zabezpieczenia oszczędności ulokowanych na rachunkach bankowych. Zaproponowali rozwiązania, które są bezpieczne i dostępne przy wykorzystaniu nowych technologii oraz z których naprawdę warto skorzystać.
Podsumowanie spotkania dało dewizę, mówiącą o tym, że kluczowym elementem, aby nie paść ofiarą oszustwa jest po prostu człowiek, jego świadomość, asertywność i umiejętność radzenia sobie w sytuacjach stresowych bez podejmowania pochopnych decyzji.
młodszy aspirant Ewelin Semeniuk




