Debata społeczna „Seniorze nie daj się oszukać w sieci”
W czwartek w gminie Jabłoń odbyła się debata społeczna poświęcona seniorom. Przygotowano materiały profilaktyczne oraz omówiono modus operandi najpopularniejszych oszustw, z którymi spotykamy się w życiu codziennym. Począwszy od oszustw telefonicznych, internetowych po oszustwa bazujące na fałszywych informacjach o wypadku lub aresztowaniu bliskiej osoby, wymuszając szybką reakcję. Jak się przed nimi ustrzec? O czym warto pamiętać? oraz Jakich używać zwrotów w trakcie rozmów telefonicznych? Te cenne rady zostały przekazane w trakcie debaty.
W miniony czwartek w Sali konferencyjnej Gminnej Biblioteki Publicznej w Jabłoniu odbyła się debata społeczna pn. „Seniorze nie daj się oszukać w sieci”.
Czynny udział w spotkaniu wziął prężnie działający klub seniora z gminy Jabłoń oraz mieszkańcy i pracownicy instytucji państwowych.
Debatę społeczną poprowadził i omówił najważniejsze zagadnienia komisarz Adam Grzywaczewski Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Powiatowej Policji w Parczewie. Nie zabrakło również dzielnicowego z rejonu gminy Jabłoń, policjantów zajmujących się profilaktyką społeczną.
Najważniejszym celem prowadzonego spotkania było wyczulenie na nowe możliwości technologiczne wykorzystywane przez oszustów.
Podstawą wszystkich metod wykorzystywanych przez przestępców jest manipulacja i budowanie atmosfery pilnego zagrożenia, co ma uniemożliwić ofierze racjonalne myślenie i dokonanie weryfikacji informacji. Oszuści wykorzystują autorytet instytucji państwowych, aby zwiększyć wiarygodność swoich żądań bądź podszywają się pod bliskich, grając na emocjach.
Podczas przedstawionej prezentacji multimedialnej odtworzono film dotyczący kampanii „Seniorze spotkajmy się w sieci” oraz odtworzono autentyczną rozmowę telefoniczną z mężczyzną podszywającym się za pracownika banku, w wyniku której mieszkanka powiatu parczewskiego straciła swoje oszczędności.
Ponadto przygotowano poradnik i rozdano ulotki profilaktyczne jak zachować się podczas rozmowy telefonicznej:
- Bezwzględnie i zawsze stosuj zasadę ograniczonego zaufania.
- Nie podawaj szczegół dotyczących samego siebie i bliskich: imię, nazwisko, adres, swojej sytuacji finansowej.
- Nie oddzwaniaj na numer z którego zostało wykonane połączenie.
- Nie podawaj danych związanych z bankowością elektroniczną: loginy, hasła itp.
- Nie umawiaj się na przekazywanie pieniędzy pośrednikom.
- Nie zgadzaj się na instalowanie jakichkolwiek oprogramowań.
- Dokumentuj niepokojące rozmowy: zapisuj ich szczegóły.
- Jak rozmowa budzi Twoje wątpliwości natychmiast się rozłącz i poinformuj bliskich, sąsiadów lub Policję o zaistniałej sytuacji.
sierżant sztabowy Ewelina Semeniuk