Aktualności

Oszukane przy sprzedaży internetowej, straciły prawie 10 tysięcy

Data publikacji 28.10.2024

Dwie mieszkanki gminy Dębowa Kłoda w wieku 29 i 20 lat zostały oszukane podczas sprzedaży internetowej. Obie umieściły swoje ogłoszenia na znanych portalach sprzedażowych. Jedna chciała sprzedać antyczne biurko i straciła prawie 6tysięcy, druga zaś wystawiła na sprzedaż ubrania i straciła blisko 4 tysiące złotych. Z 29 – latką skontaktował się rzekomy kupujący, zaś 20 – latka otrzymała informację w aplikacji mobilnej o skonfigurowaniu konta, niezbędne do wypłaty środków uzyskanych z zakończonej transakcji. W ten sposób obie straciły pieniądze. Apelujemy o ostrożność podczas transakcji w sieci!

Do parczewskiej komendy zgłosiła się 29 – letnia mieszkanka gminy Dębowa Kłoda, która na portalu OXL wystawiła na sprzedaż antyczne biurko. Natychmiast za pomocą komunikatora społecznego skontaktował się z nią rzekomy kupujący. Mężczyzna wyraził chęć zakupu przedmiotu oraz zaoferował płatność kurierską. Poprosił o podanie niezbędnych danych do odbioru przesyłki oraz adresu e-mail na który zostanie przesłany link dotyczący sprzedaży.

Nic nie świadoma 29 – latka kliknęła w przesłane łącze, które przekierowało ją na stronę banku. Kobieta postępowała zgodnie z poleceniami i dokonała procesu uwierzytelnienia bankowego. Jednak próba zalogowania nie powiodła się. Wtedy do 29 – latki zadzwonił telefon, konsultantka poprosiła o podanie kodu blik, aby aktywować konto.

Początkowo kobieta podała kod jednak dokonała jego anulacji, informując rozmówczynie, że ma wątpliwości co do wykonywanej transakcji. Ta jednak przekonywała, że jeśli transakcja nie zostanie sfinalizowana, kupujący poniesie straty.

29 -latka zgodziła się i zauważyła, że dokonano wypłaty w bankomacie. Konsultantka zapewniała, że kolejny kod blik pomoże przy ich zwrocie na konto. Kobieta obawiając się strat podała drugi kod. Po jego autoryzacji rozmówczyni się rozłączyła. Wtedy okazało się, ze z jej konta zostało wypłacone prawie 6 tysięcy złotych. Natychmiast zablokował konto bankowe oraz aplikacje mobilną, a sprawę zgłosiła parczewskim mundurowym.

 

Z kolei 20 – latka postanowiła wstawić ubrania na sprzedaż za pośrednictwem aplikacji Vinted. Po otrzymaniu informacji o sprzedaży przedmiotu, aby sfinalizować transakcję i otrzymać środki na ekranie telefonu wyświetlił się jej komunikat dotyczący konfiguracji aplikacji z karta bankomatową. Nieświadoma 20 -latka dokonała wprowadzenia wszelkich niezbędnych danych.

Następnie otrzymała telefon od osoby podającej się za pracownika banku, dotyczący weryfikacji prowadzonych działań. Konsultant kazała się nie rozłączać i oczekiwać na powiadomienie.

Minęła dłuższa chwila, brak było jakiegokolwiek komunikatu z banku, a połączenie trwało w ciszy do czasu kiedy konsultantka nagle się rozłączyła, nie podając żadnej przyczyny. 20 – latka próbował oddzwonić jednak bezskutecznie.

Kiedy sprawdziła saldo swojego konta, w historii zauważyła kilka transakcji oraz zmniejszenie posiadanych środków finansowych o 4 tysiące złotych. Kobieta zadzwoniła do swojego banku, dokonała blokady konta oraz złożyła zawiadomienie dotyczące oszustwa.

 

Zachowaj ostrożność w sieci i pamiętaj, że sprzedając w Internecie również możesz zostać oszukany. Nie klikaj w linki przesłane w wiadomościach. Czytaj uważnie SMS-y autoryzacyjne. Nie reaguj na prośby o zalogowanie się do konta bankowego,  podania hasła jednorazowego lub jakiegokolwiek identyfikatora, numeru karty kredytowej, czy loginu do banku.

 

sierżant sztabowy Ewelina Semeniuk

Powrót na górę strony