Aktualności

Warsztaty „Bezpieczny uczeń”

Wczoraj w Zespole Placówek Oświatowych w Siemieniu odbyły się warsztaty dotyczące udzielania pierwszej, którego hasłem przewodnim było „Nie bądź bierny – naucz się pomagać”. Działania prowadziła nasza policjantka od profilaktyki wspólnie ze strażakami z OSP Siemień i Wierzchowiny. Ich głównym celem było kształtowanie prawidłowych postaw wśród dzieci i młodzieży, aby nie bali się reagować na zagrożenia i potrafili nieść pomoc w trudnych i stresujących sytuacjach. Do zajęć wykorzystano fantomy osób dorosłych, dzieci oraz defibrylator AED. Każdy próbował, uczył się lub doskonalił prowadzenie resuscytacji krążeniowo – oddechowej.

Było to pierwsze spotkanie odnośnie wspólnie zorganizowanych działań dzięki uprzejmości dyrekcji oraz pomocy strażaków OSP Siemień oraz Wierzchowiny. Kolejne warsztaty pt. „Bezpieczny uczeń” przewidziane są również dla wszystkich klas szkoły podstawowej oraz przedszkola.

Uczestników przywitała Pani Dyrektor Ewa Rutkowska oraz Pan Komendant Powiatowy Policji w Parczewie młodszy inspektor Norbert Romanek. Oboje podkreślili, że znajomość udzielania pomocy jest umiejętnością bezcenną i warto ją pogłębiać. Życzyli również, aby uczniowie nie musieli spotykać się z trudnymi sytuacjami życiowymi, gdzie będą musieli wykorzystać zdobytą wiedzę.

Sytuacje wymagające udzielenia pierwszej pomocy mogą zdarzyć się niespodziewanie i każdemu, dlatego warto teorię poprzeć praktycznymi ćwiczeniami. Trzeba pamiętać, że nasze działania mogą przyczynić się do uratowania życia i zdrowia ludzkiego. Często nie godziny, minuty lecz sekundy decydują o konsekwencjach. Pierwsza pomoc to czynności, które podtrzymują życie poszkodowanego albo pomagają zmniejszyć skutki wypadku, urazu lub nagłego ataku choroby.

Podczas zajęć mundurowa oraz strażacy doskonalili w uczniach znajomość algorytmu postępowania oraz zasad udzielania pierwszej pomocy. Mówili, że każda sytuacja - jest inna i wymaga innych przedsięwzięć, innego wsparcia czy pomocy. Najgorsze co można zrobić to bezczynność dlatego zawsze warto działać. Do zajęć wykorzystano fantomy osób dorosłych, dzieci oraz defibrylator AED. Każdy próbował, uczył się lub doskonalił prowadzenie resuscytacji krążeniowo – oddechowej.

 

Oto kolejność postępowania, która został omówiona podczas spotkań w mniejszych podgrupach

Oceń bezpieczeństwo poszkodowanego i swoje. Jeśli miejsce jest niebezpieczne, zadzwoń pod numery alarmowe i postaraj się ewakuować poszkodowanego w bezpieczne miejsce. Zawsze powinniśmy pamiętać o swoim życiu by próbując pomóc przez przypadek ktoś nie musiał i nam udzielać pomocy - co stanowi punkt pierwszy wszelkich zasad! 

Oceń stan poszkodowanego i przytomność. Zapytaj, co się stało. Jeśli poszkodowany Cię słyszy i reaguje – jest przytomny. Jeśli nie ma z nim kontaktu, ułóż go w pozycji bezpiecznej.

Udrożnij drogi oddechowe. Połóż jedną rękę na czole, a drugą na brodzie poszkodowanego i odegnij jego głowę do tyłu. Usuń widoczne ciała obce z jamy ustnej.

Oceń oddech. Przystaw policzek do twarzy poszkodowanego. Czujesz wydychane powietrze na swoim policzku, widzisz ruchy klatki piersiowej? Poszkodowany oddycha. Jeśli nie jest przytomny, ale oddycha, ułóż go w pozycji bezpiecznej.

Zadzwoń pod numer 999 lub 112 i wezwij pomoc.

Wykonaj resuscytację i zastosuj defibrylator, jeśli go znajdziesz w pobliżu.

Funkcjonariusze podkreślali, że podstawowe zabiegi ratownicze nie wymagają ani specjalistycznego sprzętu, ani kwalifikacji medycznych, a jedynie reakcji, opanowania i odwagi człowieka.

Musimy jednak pamiętać, że jest to obowiązek prawny i moralny każdego człowieka. Zaniechanie takiego działania z prawnego punktu widzenia wiąże się z odpowiedzialnością karną. Mówi o tym artykuł 162 Kodeksu karnego, który za nieudzielenie pomocy przewiduję kare pozbawienia wolności do lat 3.

 

sierżant sztabowy Ewelina Semeniuk

  • polocjantka, strażaczka i uczniowie
  • prowadzenie ćwiczeń na fantomach
  • uczniowie podczas zajęć
  • strażacy z grupą uczniów
  • policjantka podczas pokazu resuscytacji
  • uczniowie w trakcie ćwiczeń na fantomach
  • uczniowie słuchający strażaka siędzący w kole
  • udzielanie pomocy przez uczniów ćwiczenia
  • odróżnianie dróg odechowych
Powrót na górę strony